Moederdag. Zondag 11 mei 2025 is het weer zover. Een dag waarop veel mensen hun eigen-, schoon- of bijvoorbeeld stiefmoeder die extra verdiende aandacht geven. Maar wat als je Moederdag niet kan of wilt vieren? Omdat jouw moeder niet meer leeft bijvoorbeeld. Of omdat je zelf geen moeder kan worden terwijl de wens zo groot is. Dan kan zo’n dag, en dan vooral alle reclame die daarvoor gemaakt wordt, behoorlijk confronterend zijn. Gelukkig zijn er steeds meer merken die daar rekening mee houden. Rituals is er één van.
Op Twitter was vorige week te lezen: “Onwijs veel respect voor Rituals”, met daaronder een screenshot van een mail van Rituals met de tekst “Moederdag is niet voor iedereen een dag om te vieren. Wil je liever geen mails ontvangen over Moederdag? Schrijf je dan hier uit”. De tweet kreeg bijna drieduizend Vind-ik-leuks en werd volop geretweet.
Rituals is zonder twijfel een merk dat het extra goed doet rond Moederdag. Want zeg nou eerlijk: zo’n prachtige giftbox met een heerlijke douchegel, bodycrème en shampoo is leuk om te geven én krijgen. Het merk zet in deze periode dan ook maximaal in op (online) marketing. Sta je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Rituals, dan kan je de nodige mails verwachten.
Maar wat als je helemaal niet zit te wachten op e-mails in jouw inbox met het onderwerp Moederdag? Dan kan je je daar nu dus heel simpel voor uitschrijven. Een, wat ons betreft, prima maatregel! Een maatregel die veel meer merken mogen doorvoeren. En dat gebeurt gelukkig ook! In de reacties op Twitter is te lezen dat ook The Bodyshop, Bloomon, Topbloemen en Kaartje2go een soortgelijke mail verstuurden. Sommige merken geven zelfs de optie om jouw wensen aan te geven voor alle speciale dagen. Want ook Vaderdag of bijvoorbeeld de kerstdagen kunnen, om wat voor een reden dan ook, confronterend zijn.
“Moederdag is niet voor iedereen een dag om te vieren.”
De actie van Rituals wordt op Twitter volop geprezen. Een greep uit de reacties: “Of ik spontaan tranen kreeg van dit? Jup! Dit zou echt overal beschikbaar moeten zijn.” En: “Ah wat goed zeg, ik heb een hekel aan deze weken omdat mn inbox vol zit met moederdag spam.” Een prima initiatief dus, om tijdens Moederdag rekening met iedereen te houden. En dat kan dus heel simpel met het (niet) versturen van een mail. Wat vind jij van deze actie?